gepubliceerd op 9 april 2019 door Nynke
Een van de meest gestelde vragen, nadat iemand van cup hoort, is: “Waarom heb ik hier nog niet eerder van gehoord?“. Die vraag stelde ik mezelf, zo’n drie jaar geleden, ook toen ik bij de Cupclub kwam. En daarom vind ik het zo tof dat er steeds meer grote winkels komen waar cups in het menstruatie-schap komen te liggen.
Redenen waarom de cup nog redelijk onbekend is
- De cups zijn (nog) niet beschikbaar bij de grote winkels, zoals de supermarkten en drogisten.
- Áls ze beschikbaar zijn, ligt er vaak maar één merk, welke daardoor niet zo opvalt. Terwijl er acht verschillende, overbodige(!!), vaginale zepen liggen. (Je hebt echt alleen water nodig! Je vagina is namelijk zelfreinigend.)
- Aan wegwerpproducten verdienen bedrijven veel meer, omdat je die elke maand opnieuw moet kopen. Daarom hebben die merken een groter marketingbudget.
- Menstruatie is -helaas- nog steeds een taboe. Mensen praten er weinig over, waardoor dit minder besproken wordt.
- Menstruatie wordt al vies beschouwd. Een cup die je bloed opvangt? Dat vinden veel mensen “iewl”.
- Ik was er zelf ook zo een, toen ik voor het eerst over de cup hoorde leek het me niks. Maar ik bleef er positieve verhalen over horen, dus probeerde ik het toch maar uit. Nu heeft de menstruatiecup mij mijn menstruatie doen accepteren en zelfs waarderen! En het bloed spoel je gewoon weer af, dus niks vies aan.
Steeds meer winkels verkopen de menstruatiecup
Gelukkig zijn er steeds meer winkels die de menstruatiecup in hun assortiment opnemen. Zo verkoopt de Target (1,800 winkels) in Amerika vanaf nu de Saalt cup! Dat is een hele grote win!
In Nederland wordt de OrganiCup in de Etos, Trekpleister en Kruidvat verkocht. En de Lunette cup bij de kledingwinkel Monki.
Hoe we samen de menstruatiecup bekender kunnen maken
De cup is beter voor het milieu en beter voor de gebruiker, omdat het geen chemicaliën bevat en geen vocht opneemt, waardoor je met de cup minder kans op TSS hebt. Ook is het een stuk goedkoper, omdat je er tot tien jaar mee doet. Verder zeggen veel gebruikers minder last te hebben van hun menstruatieklachten dan bij wegwerpproducten! Dus een win-win-win-win-situatie lijkt me.
Ik had zelf graag gewild dat ik de cup veel vroeger in mijn leven had leren kennen. Dat had me heel wat ongemak, afval en geld bespaard. Gun je anderen ook de kennis van het bestaan en het gemak van de cup? Dan hebben we een paar tips.
Als mensen alle informatie hebben kunnen ze zelf bepalen of ze wel of niet overstappen op een cup. Want uiteraard moet iedereen gebruiken waar ze zich zelf goed bij voelen. Elk lichaam is anders.
- Vraag grote winkels via een mail of ze een menstruatiecup in hun assortiment willen opnemen. Ik zou ze wel in de Albert Heijn willen zien!
- Als ze zeggen dat er geen ruimte in de schappen is, zeg dat er nog wat plek gemaakt kan worden door geen vaginale zepen te verkopen ;).
- Praat met anderen openlijk over menstruatie.
- Support de goede cup-merken. Koop niet voor €1 een cup uit China, want je weet niet wat je in je vagina draagt. En op die manier komt er een groter reclamebudget bij die cup-merken!